Forårstur til Samsø, 8. maj, 2019

Der var kaffe på færgen.

Pause i Ballen havn.

Middag, stegt flæsk og persillesovs.

Alle samlet på Issehoved

Samlet ved landsbyens gadekær.

Kig ned i brønden.

47 morgenfriske U-60-ere mødtes ved hallen kl. 8,00, og kort efter kom bussen (fra DK-busser i Horsens) og hentede os. Chaufføren hed Thomas og var en rigtig flink fyr, og Anny delte sange rundt i bussen, så i højt humør ankom vi til Hou, hvor vi i det fjerne kunne se færgen Prinsesse Isabella komme sejlende. Al energi på Samsø produceres via vindmøller, solceller og biobrændsel således også færgen, der drives frem af naturgas.
KL. 9,30 sejlede færgen med kurs mod Sælvig, og der var reserveret plads til os til morgenkaffe. Personalet kom rundt til bordene med 1 papirspose indeholdende 1 rundstykke og smør, ost og marmelade, og kaffe og the kunne vi selv hente ved disken. U60-rådet havde sørget for godt vejr. Idet vi sejlede ind til Samsø, brød solen gennem skyerne. Guiden, Signe Marie, tog godt imod os og fortalte os lidt om sig selv. Hun var flyttet til øen for 26 år siden, og før det havde hun boet i Aarhus og arbejdet på Flydedokken som den første kvindelige smed.
Bussen kørte mod syd og kom gennem Ørby, hvor Signe Marie kunne udpege sit eget hus for os, og det var i øvrigt til salg, for hun ville gerne flytte til noget mindre. Bussen kørte derefter gennem Pillemark til Kolby Kås og Ballen lystbådehavn med badehotel og restaurant Dokken, hvor der var pause. Guiden kunne fortælle rigtig meget om huse og virksomheder, som vi passerede på vores rute. Også historier fra gammel tid kom med i fortællingen. Vi fortsatte op til Brundby og Tranebjerg, der er øens ”hovedstad”, Langemark og Besser, hvor vi holdt ind og
spiste i forsamlingshuset. Man kunne vælge mellem stegt flæsk og persillesovs eller hamburgerryg med grøntsager. Til dessert fik vi citronfromage.
Nu gik turen nordpå; på højre hånd så vi Stavns fjord med øen Hjortholm og resterne af Kanhavekanalen. Her var vi på det absolut smalleste sted, hvor man i gamle dage trak vikingeskibene over. Vi fortsatte til Issehoved, hvor Thomas lavede kaffe til os, og Anny uddelte kage fra bradepanden. Vi fik set den formidable udsigt til Helgenæs. De friske gik en tur til stranden. Herfra kørte vi til Nordby, hvor Signe Marie førte os rundt i byen og talte og talte, fantastisk, som hun ku’. Vi så klokketårnet og gadekæret og var inde hos købmanden. Efter ca. 1 time her kørte Thomas os videre til Ballebjerg, det højeste punkt på Samsø med sine 64 m o.h. Vi gik ud af bussen, hvor vi mærkede blæsten i håret og solen i ansigtet. Der var udsigt til alle sider: mod vest var det Endelave og Tunø, mod nord Mols og Hjelm og mod øst Kyholm og Vejrø. Nogle var også oppe i det i det godt 3 meter høje tårn, hvor der var endnu bedre udsigt.
Nu var det tid at vende tilbage til Selvig havn; på vejen kørte vi ind til en kvindelig landmand, hvor vi hentede de nye kartofler og asparges, vi havde bestilt tidligere på dagen.
Færgen ventede pænt på os, vi sagde farvel til Signe Marie og kl. 18,15 sejlede vi til Jylland i stille vejr. Thomas kørte os sikkert hjem til hallen.