FYN ER FIN….. – U60 på tur

Tur med U-60 4.-5.-6. september 2018:

I bragende flot september-vejr drog 43 glade U60-ere sydpå over Hovedgaard via Horsens og Vejle til Fyns land over den nye Lillebæltsbro. Den gamle var spærret, og det betød en ekstra køretur efter GPS-en gennem Middelfart, inden vi fandt ud på Hindsgavl-halvøen. Vi mødtes på Naturcentret , der ligger midt i dyrehaven. Her var der bord-bænke både ude og inde, men vi valgte naturligvis at sidde udenfor med udsigt til dyr og blå himmel. Her drak vi vor medbragte kaffe med dejlig hjemmebagt kage – tak til Else.

Herfra kørte vi i kortege til Humlemagasinet i Harndrup. Ikke mange havde hørt om stedet før, men det er et tidligere bryggeri, som i 1990 omdannedes til et museum med skiftende historiske udstillinger. I år hedder udstillingen ”Fra Frederik den Store til Kejser Wilhelm II”. Mens vi spiste vores medbragte frokost i Dagmarsalen (drikkevarer kunne man købe) , fortalte ejeren, Peder Pedersen om stedet og i særdeleshed om udstillingen, hvor han åbenbarede et fantastisk kendskab til de europæiske kongehuse og helt uden manuskript fortalte om begivenheder og om navne på konger, dronninger, prinser og prinsesser. Desuden fortalte han om parken, der er på 10 ha. Der er ca. 90-100 frivillige, der hjælper med at drive stedet. I hovedbygningen var der også et Sigfred Pedersen museum med noder og sange. Sigfred Pedersen blev født her i Harndrup. Også et humlemuseum var der blevet plads til med en righoldig samling af flasker af danske og udenlandske øl.

I nabobygningen med selve den historiske udstilling var der også et dukkemuseum med 137 fine håndlavede dukker af kongelige fra Gorm den Gamles tid helt op til kronprinsesse Mary. Derefter gik vi tur gennem parken, der bestod af 25 haver med forskellige temaer: engelsk rosenhave, humlehave, Dronning Ingrid have, Landbohave og mange flere. Parken var kommet flot gennem sommerens tørke; det så rigtig fint ud, og de mange hække var sirligt klippet. Til slut vendte vi tilbage til hovedbygningen og den flotte sal, hvor vi fik kaffe med et stort stykke Prinsesse Marie lagkage. Mange fik opskriften med hjem, for den smagte fantastisk.

Vi fortsatte til Vissingbjerg Storkro, hvor vi fik nøgler til vores værelser i receptionen. Vi samledes til en velkomstdrink kl. 17,30. Derefter var der middag med forret og hovedret. Lisbeth udleverede sange af Sigfred Pedersen, og vi sang af hjertens lyst Katinka, Katinka, Søren Bramfri og Tørresnoren m.fl., mens Claus fra Lading spillede til. Claus fik os også ud på gulvet til en kædedans.

Næste morgen kørte vi mod Odense, hvor vi besøgte zoologisk have. Vi blev delt op i to hold og vist rundt bag kulisserne af to unge biologistuderende. Bl.a. hilste vi på løverne i deres bure og besøgte dødningehovedaberne inde i deres område. Vi så også slagtepladsen med tilhørende køleskab med grøntsager og fryser med døde dyr beregnet til fodring. Derefter kunne vi gå rundt og se de forskellige områder. Vi havde frokost og 1 lille øl med fra hotellet, og derudover havde Jørn og Peer også vand, juice og vin m.m. Vi spiste ved små borde med smuk udsigt ud over haven.

Derefter kørte vi videre til Danmarks Jernbanemuseum, der ligger lige over for Odense banegård. Det var svært at finde parkering, så vi endte i et parkeringshus i 3 etager. Da vi skulle ud igen, gjaldt det om at huske bilens registreringsnummer!!! Selve museet er beliggende på DSB’s område, hvor der tidligere har været remise for lokomotiver og er i 2 etager. Guiden viste os rundt i museet, hvor vi så de salonvogne, som de kongelige har benyttet op gennem tiden samt de flotte gamle damplokomotiver og My-ere, MZ-ere m.fl. Oppe på 1. sal var der børnebanegård samt udstilling af modeller af lokomotiver og tog, der var noget større end de Märklintog, jeg husker. Her var der også en hyggelig restaurant, hvor vi drak kaffe med kage til. Udenfor kom vi ud på tur med et lille minitog, der kørte gennem et område med broer og tunneller.

Vel hjemme på hotellet vankede der aftensmad med bl.a. unghanebryst, og bagefter spillede Lisbeth op til dans med boogie woggie og mange flere. Jørn og Peer fik meget ros for turen og med applaus var der genvalg, og Lizzie overrakte en gave fra os alle. Også Lisbeth fik en gave for god underholdning.

Torsdag morgen var der opbrud. Solen skinnede og himlen var septemberblå.

Tak for en god oplevelse.