Højbjerg Badminton Klub har indledt et samarbejde med fire folkeskoler – Kragelundskolen, Holme Skole, Skåde Skole og Rundhøjskolen, der ligger tættest på vores badmintonhal i vores nærområde.
Vi vil tilbyde i en periode at overtage idrætsundervisningen for skolernes yngste klasser. I den periode skal eleverne kun spille badminton. Vi vil sætte vores dygtigste træner på opgaven. Vi fokuserer især på elever, der ikke tidligere har mange erfaringer med foreningsidrætten.
Vi vil samarbejde med skoler, der i forvejen (forhåbentlig) er kendt med klubben i området omkring Højbjerg og Lyseng, fordi flere af deres elever har spillet badminton i vores klub. Vi vil få mere end 1000 skoleelever igennem tilbuddet.
Eleverne vil få 5 x kvalitets-badmintontræning i vores hal med gode ketsjere, rigtige fjerbolde og med en dedikeret badmintontræner, som også er seniorspiller på vores bedste hold i badmintonligaen. Alle 0. – 1. – 2. og 3. klasser fra alle 4 skoler vil komme i badmintonhallen 5 gange hver i skoletiden.
Hvordan kommer initiativet foreningsidrætten til gode?dan kommer initiativet foreningsidrætten til gode
Vi mener, at vores samarbejde kan kopieres direkte af andre idrætsklubber med andre idrætter. Vi lukker klubberne op, og gør idrætsundervisningen i skolerne bedre. Klassernes lærere er til stede, de organiserer og skaber rummet for undervisningen. Vi etablerer det fag-faglige idrætstilbud, bl.a. fordi vores trænere har den faglige pondus.
Skoleidrætten bliver til mere end “bare” bevægelse. Det bliver til bevægelse, instruktion, træning og læring på et andet niveau end den traditionelle skoleidræt. Dette vil alt andet lige blive sjovere at dyrke en idræt, hvis man gør det på den rigtige måde med den rigtige teknik. Teknikindlæring er det, vi har sat fokus på fra starten, og hvis eleverne har fået lyst til mere, har de været mere end velkomne i vores klub. Sidste sæson startede vi så småt og det fik så 70 af de foreløbige 600, der har været igennem til at melde sig ind i klubben.
Hvordan skaber man interesse for en specifik idræt?
Det gør man kun ved, at udøverne kender den og får den prøvet. Vi mener, vi med samarbejdet med skolerne gør det, der har været intenderet med skolereformen – at få verden ind i skolerne, få sat kvalitetsbevægelse på skoleskemaet og samtidig tilbyde en forståelse for det unikke ved Danmark, nemlig foreningskulturen. I mange andre lande har det været skolerne, der har organiseret den frivillige idræt.
I Danmark har vi i over 100 år haft en blomstrende foreningsidræt, og det er i klubberne, at udviklingen for den enkelte har fundet sted. Uden foreningerne er der ingen organiseret børneidræt og talentudvikling. Ved at samarbejde med skolerne, selv i en by som Aarhus, hvor ex vores ungdomsmedlemmer kommer fra mere end 10 forskellige skoler i byen, har vi kombineret skoleidræt og foreningsidræt på en “øjenåbnende” måde – for eleverne, men også for deres forældre. 70 nye medlemmer betyder 140 nye forældre i vores klub. Nogle af de 70 nye medlemmer bliver måske de kommende tiders kulturbærere for vores klub og vores idræt. Og hvis en af de 70 en dag bliver verdensmester gør det heller ikke noget. Og dette er kun starten.
Nu støtter Nordea-Fonden op om projektet og vi kan køre videre med projektet.